Bepensa Spirits over Groui:

“Binnen vijf jaar onze business verdubbelen.”

Het Mexicaanse Bepensa Spirits is een grote speler in de productie en verkoop van tequila en andere alcoholische dranken. Dat wil zeggen: in Latijns- en Noord-Amerika. Op de Europese markt heeft het bedrijf nog amper voet aan de grond. Samen met Groui wil Bepensa daar de komende jaren verandering in brengen.

De plannen voor Europese expansie zijn onderdeel van een bredere internationale groeistrategie, vertelt International Director Frank Scheepers. “De overkoepelende doelstelling is om binnen vijf jaar onze business te verdubbelen. Een van de pijlers onder onze strategie daarvoor is het aanboren van nieuwe markten.”

Bepensa’s grootste uitdaging in Europa is merkbekendheid, vervolgt hij. “In Europa is die niet bestaand tot zeer beperkt. Maar naast onze eigen merken hebben we nog twee takken in de vorm van private label en bulk-business. Bij bulk moet je denken aan tequila die in containers naar Europa wordt verscheept om hier te worden gebotteld.”

Om de groeikansen binnen die verschillende segmenten te identificeren en te benutten werkt Frank sinds begin 2024 samen met Groui.

Business development van A tot Z

Op de vraag welke werkzaamheden Groui Bepensa uit handen neemt, volgt een hele opsomming: “Groeikansen vinden en prioriteren, data analyseren, marktonderzoek. Bepensa vertegenwoordigen op beurzen. Contact leggen met potentiële importeurs en distributiepartners, leads opvolgen, deals sluiten. De follow-up in de vorm van key account management.”

Kort samengevat: business development. “Groui heeft de volledige verantwoordelijkheid gekregen om onze Europese business development van A tot Z af te handelen. En daar komt ook nog de ontwikkeling van de wereldwijde travel retailmarkt bij; denk aan luchtvaartmaatschappijen, dutyfree-shops en cruiseschepen.”

“We hebben een aantal duidelijke, ambitieuze targets afgesproken die moeten bijdragen aan ons grotere doel.”

Frank Scheepers, International Director Bepensa Spirits

Eerste deals

In de eerste maanden van de samenwerking zijn al flinke stappen gezet. “Joost heeft een mooi strategisch plan geschreven. En we hebben een aantal duidelijke, ambitieuze targets afgesproken die moeten bijdragen aan ons grotere doel: verdubbelen in vijf jaar.”

“Groui heeft ondertussen al heel wat potentiële partners rond de tafel gekregen en in verschillende landen hangen deals in de lucht. We verwachten in de heel nabije toekomst de eerste deals te sluiten.”

Samenwerken als partners

Over de persoonlijke samenwerking: “Die is heel prettig. We geven elkaar veel vertrouwen en werken samen als partners.”

“Ten eerste heeft Joost een enorme kennis van de markt. Ten tweede hanteert hij met Groui een no-nonsense aanpak. Handen uit de mouwen, heel direct en to-the-point. We hebben meerdere keren per week contact en tweewekelijks hebben we een formele update-call om elkaar op de hoogte te houden en ideeën uit te wisselen.”

“Als je grootse dromen hebt, en een partij zoekt die met je meedenkt om die ook echt te realiseren, moet je bij Groui zijn.”

Frank Scheepers, International Director Bepensa Spirits

“Daarbij beperkt Joost zich niet tot zijn opdracht binnen Europa. Hij biedt met Groui ook support op andere domeinen, zoals de ontwikkeling van ons team. Hij gebruikt zijn leiderschapskwaliteiten om andere mensen in organisatie sterker te maken.”

“Als je grootse dromen hebt, en een partij zoekt die met je meedenkt om die ook echt te realiseren, moet je bij Groui zijn.”

Sparren over jouw groeiambities?

Deel je dromen, wie weet hoe ver we samen kunnen komen! De eerste stap is een kop koffie en een kennismakingsgesprek.