Pinkyrose over Groui:

“We willen de omzet jaar op jaar verdubbelen.”

Het Nederlandse Pinkyrose produceert verse, handgemaakte limonadesiropen voor de horeca. Met natuurlijke ingrediënten, volgens recepten van een chef-kok. De komende jaren wil het bedrijf flink groeien, binnen én buiten Nederland. Om die ambitie waar te maken, ontwikkelde Groui een vijfjarenplan voor Pinkyrose.

Investeerder Oscar Bongaards nam Pinkyrose in 2019 over. Hij had toen al ambitieuze plannen, maar covid gooide roet in het eten. “Dat was niet de beste periode, dus het is destijds anders gelopen”, vertelt hij. “Uiteindelijk hebben we het bedrijf aan de achterkant wel goed kunnen neerzetten, waardoor we nu klaar zijn om heel hard te groeien.” 

Begin 2024 ging Pinkyrose de samenwerking met Groui aan. “Zelf heb ik niet de tijd om alles in goede banen te leiden”, legt Oscar uit. “Dus ik had een krachtig iemand nodig die in staat zou zijn het bedrijf te leiden. Via een gemeenschappelijke kennis ben ik toen met Joost in contact gekomen.” 

Vijfjarenplan

Oscar is duidelijk over de groeiambities van Pinkyrose: “Verdubbelen is de grote lijn. Binnen een jaar de omzet verdubbelen. En dat dan jaar op jaar blijven doen. Joost heeft daar met Groui een mooi vijfjarenplan op losgelaten.”

Ook bij de uitvoering van het plan neemt Groui hem veel werk uit handen. “Eigenlijk alles. Wekelijks of tweewekelijks spar ik met Joost over de plannen en brengt hij mij als aandeelhouder op de hoogte. Verder runt hij de hele operatie. Van het aansturen van de productie tot de sales. We zijn een klein bedrijf, dus dan ben je al snel bij alle facetten betrokken.”

“We sturen meer op cijfers en minder op emotie.”

Oscar Bongaards, Pinky Rose

Structuur in het bedrijf

De eerste resultaten van de samenwerking zijn al merkbaar, constateert Oscar, met name in de manier waarop Pinkyrose wordt aangestuurd: “Er is meer structuur in het bedrijf gekomen. Zo hebben we bijvoorbeeld een wekelijkse catch-up call, waar iedereen aan deelneemt.”

“Daarnaast sturen we meer op cijfers en minder op emotie. We hebben veel data voorhanden en kunnen cijfermatig onderbouwen wat we moeten doen om ons vijfjarenplan uit te voeren.”

“Binnen de kaders die ik heb aangegeven, bijvoorbeeld dat we vanuit de cashflow moeten groeien, haalt Joost het maximale uit de mogelijkheden.”

“Het is uiteindelijk de bedoeling om veertig procent van onze omzet uit Nederland te halen en zestig procent uit het buitenland.”

Oscar Bongaards, Pinky Rose

Internationale expansie

In Nederland is Pinkyrose inmiddels verkrijgbaar in vrijwel elke horecagroothandel. Daarnaast is het bedrijf nu ook actief op Curaçao. “Dat is goed voor de continuïteit van de productie, want limonades worden vooral in de zomer gedronken. In Nederland is het van maart tot september een gekkenhuis, maar daarna zakt het weg. Het is prettig om daarin meer spreiding te hebben.”

Volgend jaar wil Pinkyrose verder internationaal uitbreiden, met nog twee exportklanten. Oscar: “Het is uiteindelijk de bedoeling om veertig procent van onze omzet uit Nederland te halen en zestig procent uit het buitenland, voornamelijk de EU.”

Sparren over jouw groeiambities?

Deel je dromen, wie weet hoe ver we samen kunnen komen! De eerste stap is een kop koffie en een kennismakingsgesprek.