OERCHEF over Groui:

“Voorheen was ik alleen bezig met gezonde producten. Nu ook met een gezond bedrijf.”

In 2021 lanceerde Paul Dingemans zijn food start-up OERCHEF. De propositie: (h)eerlijke en troepvrije voeding. Eerste product: biologische & glutenvrije meelmixen waarmee je zelf vers brood kunt maken. Grote droom: gezonde voeding voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk maken. 


De komende jaren wil OERCHEF flink opschalen, onder meer door uitbreiding van het assortiment. Zo is het bedrijf nu ook bezig met een receptuur voor soepmixen, vertelt Paul: “Soepmix in poedervorm, zonder emulgatoren, suiker en verborgen suikers zoals dextrose of glucosestroop. In plaats daarvan gebruiken we natuurlijke ingrediënten die ook nog eens lekker zijn. Soep zonder troep.” 


Fundament voor opschaling

OERCHEF’s eerste productiebatch in 2021 bestond uit 750 zakjes broodmix. Die werden in een tijdsbestek van vier maanden verkocht. Het concept bleek aan te slaan. De productie groeide stevig door, naar 18.000 verkochte zakjes in 2023. 

Voor 2024 mikt OERCHEF op twintig procent omzetgroei. Tegelijkertijd wil de start-up dit jaar een goed fundament neerzetten voor verdere opschaling. Om dat op een planmatige manier aan te vliegen, is Paul de samenwerking aangegaan met Groui.

Onderbuikgevoel onderbouwen met cijfers

De samenwerking verloopt prettig én werpt zijn vruchten af. Zo veroverde OERCHEF in 2024 een plaats in de FOOD100, de lijst met de 100 belangrijkste voedselveranderaars in ons land. “Een onwijze schouderklop”, aldus Paul.

“Ik ondernam altijd heel erg vanuit mijn onderbuikgevoel. Daar vertrouw ik nog steeds op, hoor. Maar samen maken we nu de slag om dat gevoel te onderbouwen met data en cijfers. Zodat ik beter kan beoordelen of de beslissingen die ik neem ook de gezondste keuzes zijn voor mijn bedrijf. Voorheen was ik alleen bezig met gezonde producten. Nu ook met een gezond bedrijf.”

“Tot nu toe hebben we nog geen euro aan advertentiekosten uitgegeven. Kun je nagaan hoeveel tractie we kunnen krijgen als we die marketingmachine gaan laten draaien.”

Paul Dingemans, oprichter OERCHEF

Meer inzicht

“Ik heb nu meer inzicht in de kosten die ik in een maand of jaar heb en welke opbrengsten daar minimaal tegenover moeten staan. Om break-even te draaien en een verdienmodel te creëren dat mij in staat stelt om op een gezonde manier te ondernemen. Niet alleen op korte termijn maar ook kijkend naar toekomst.”

“Door meer grip te krijgen op de kosten, creëren we bijvoorbeeld ruimte voor marketing. Tot nu toe hebben we nog geen euro aan advertentiekosten uitgegeven. Kun je nagaan hoeveel tractie we kunnen krijgen als we die marketingmachine gaan laten draaien.”

Vijfstappenplan voor groei

Ook over ons werkwijze, volgens het vijfstappenplan voor groei, is Paul te spreken: “Daarmee daagt Joost me uit om na te denken over de koers van OERCHEF. Waar wil je over één jaar staan, over drie jaar, over vijf jaar? Dat geeft richting en houvast. Zo brengen we stap voor stap steeds meer structuur aan.” 

2025 wordt in elk geval het jaar van de soepproducten als het aan Paul ligt. “Ik verwacht dat het wel eens ons best lopende product kan gaan worden.” 

“Ik wil niet alleen groeien qua omzet en assortiment, maar ook op het gebied van duurzaamheid en impact.”

Paul Dingemans, oprichter OERCHEF

“Kijk ik wat verder, dan wil ik niet alleen groeien qua omzet en assortiment, maar ook op het gebied van duurzaamheid en impact. Ik zou bijvoorbeeld graag op onze verpakkingen zichtbaar willen maken waar alle grondstoffen vandaan komen. Dat je een QR kunt scannen en meteen ziet bij welke boer welke grondstof vandaan komt. Zo weet je welke boeren je ondersteunt als je onze producten aanschaft.” 

Op de langere termijn wil Paul met OERCHEF vanuit Nederland en België verder uitbreiden. “In Europa en daarbuiten. Over pak ’m beet tien jaar wil ik mijn eigen soepjes of andere toekomstige producten kunnen tegenkomen in een supermarkt in Nieuw-Zeeland.” 

Sparren over jouw groeiambities?

Deel je dromen, wie weet hoe ver we samen kunnen komen! De eerste stap is een kop koffie en een kennismakingsgesprek.